رضا توداری
رئیس هیئت مدیره اوج گستر
زمین گیر شدن حمل هوایی کشور در بخش بار / تعداد هواپیماهای باری
کشور کمتر از انگشتان یک دست است

حمل بار یکی از جوان ترین و مهمترین زمینه های صنعت حمل و نقل است که با چالشهای منحصر به فرد خود روبرو می باشد چالش هایی همچون امنیت و سلامت بار حکمرانی نامتوازن در بخش حمل و نقل کشور نبود مراجع هماهنگ کننده ترانزیت در ایران فرسودگی ناوگان حمل و نقل بهبود زیرساخت ها نگاشته در این شماره با دکتر توداری رئیس هیئت مدیره اوج گستر به گفتگو پرداخته است تا پرونده حمل و نقل کالا را در کشور آسیب شناسی کند
به گفته توداری، متاسفانه ناوگان حمل در کشور به ویژه در حوزه حمل زمینی بسیار فرسوده میباشد که بزرگترین ضرر را به اقتصاد و صنعت حمل و نقل ایران وارد کرده است و فعالان این صنعت نیز هزینه های کلانی را بابت استهلاک متحمل شده اند
وی ادامه داد: متاسفانه دولتهایی که تا الان سرکار آمدند نتوانستند شرایطی را فراهم کنند که بتوانیم از سیستم حمل و نقل به روز استفاده کنیم. برای مثال در حوزه حمل کالا امکان واردات کامیونهای دست دوم اروپایی را داریم و یا در حوزه حمل هوایی بالغ بر ٤٠٠ دستگاه هواپیما برای حمل مسافر کم داریم و تعداد هواپیماهای باری فعال به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد.کدام کشور به وسعت جغرافیایی ایران را در سطح جهانی پیدا میکنید که فقط با سه یا چهار هواپیما بتواند بار هوایی را جا به جا کند
توداری افزود: در حال حاضر حمل دریایی ایران از طریق دو درگاه حوزه GCC صورت میگیرد که حدود ۹۰ درصد آن با امارات است چرا که از طریق جبل علی روزانه ۱ میلیون کانتینر بار جابه جا میشود که بخشی از آن مربوط به ایران میباشد

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط تحریم کشور بارهای به مقصد ایران دچار دموراژهای سنگین میشوند گفت: متاسفانه فارغ از تحریم های خارجی در داخل نیز با خود تحریمی رو به رو هستیم. به گونه ای که شاهد قوانین دست و پا گیری در حوزه ترخیص کالا هستیم که به واسطه این قوانین حجم قابل توجهی از غلات در بنادر و گمرکات کشور مورد هجوم سوسک و موریانه قرار گرفتند و نبود تخصص و تصمیمات کارشناسانه شده باعث شده تا سرمایه ملی کشور دچار ضررهای سنگین گردد
توقف حمل ریلی ایران در منطقه قره باغ
این مدیر مجرب صنعت حمل و نقل درباره حمل ریلی اظهار کرد: از هزار سال قبل جاده ابریشمی در ایران وجود داشت که جنوب ایران را به شمال کشور متصل میکرد و امکان دسترسی ایران به کشورهای حوزه اروپایی را فراهم می ساخت. اما متاسفانه در حال حاضر قطار باری ما از بندرعباس به مقصد تبریز بارگیری میشود و سپس بار از تبریز با قطار برقی به جلفا منتقل میشود اما در این منطقه متوقف میشود چرا که این منطقه در حوزه قفقاز شمالی بین ارمنیها و آذری های آذربایجان درگیری و جنگ است و به واسطه این درگیری ها اتصال ایران به اروپا در نقطه قره باغ قطع شده است لذا با وجود اینکه هزینه حمل ریلی بسیار پایین است اما به دلیل درگیری نمیتوان بارهای کشور را با حمل ریلی به اروپا ارسال کرد و این محموله ها باید با کامیون و تریلی به اروپا فرستاده شود.
بازرگانان افغان پویاتر از بازرگانان ایرانی
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل دیپلماسی ضعیف ایران و نبود مدیریت جاده های جدید جایگزین جاده ابریشم شده است. به گونه ای که آذربایجان با اعتبارهای کلانی که به حوزه جاده سازی اختصاص داده است کاملا به منطقه اشراف و تسلط دارد و ایران این گونه بسیاری از فرصتها و بازارهای مختلف تجاری را از دست داده است. متاسفانه در حال حاضر بازرگانی افغان در داخل ایران بسیار پویاتر از بازرگانان ایرانی مشغول فعالیت هستند.
توداری با اشاره به اینکه اقتصاد کشور گریبان گیر بی توجهی و بی تدبیری مسئولان شده است گفت: قواعد و قوانین خلق الساعه و غیر کارشناسی و نبود مدیریت استراتژیک و عدم برنامه ریزی باعث شده که هر گوشه اقتصاد با نقصان همراه باشد.
نگاشته | مرداد ۱۰۳
شماره ٩٦