تعداد هواپیماهای مخصوص حمل بار در کشور کمتر از انگشتان یک دست است

دکتر توداری

رئیس هیئت مدیره هلدینگ اوج گستر

تعداد هواپیماهای مخصوص حمل بار در کشور کمتر از انگشتان یک دست است

صنعت حمل و نقل هوایی ایران نقش فراوانی در گسترش اوضاع اقتصادی کشور خواهد داشت. در واقع ایران از قطبهای اصلی حمل و نقل هوایی منطقه شناخته شده است و نقش ترانزیتی ویژه ای در قاره آسیا دارد اما با این حال صنعت حمل هوایی کشور با چالشها و موانع متعددی روبه رو است.

گفتگوی رئیس هیئت مدیره اوج گستر با نگاشته در خصوص معضلات و مشکلات حمل بار در صنعت هوانوردی

یکی از بازیگران بزرگ در صنعت حمل و نقل جهان حمل بار هوایی می‌باشد  که متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی کشور ما در این حوزه به شدت آسیب دیده و علاوه بر نیازمندی صنعت هوانوردی در تامین هواپیما های باری نیازمند مبرم به تزریق هواپیما های مسافری به ناوگان حمل و نقل عمومی نیز می‌باشد 

به گفته دکتر توداری رئیس هیئت مدیره هلدینگ اوج گستر در حال حاضر تعداد هواپیماهای مخصوص حمل بار در کشور کمتر از انگشتان یک دست هستند. 

 از سوی دیگر سن اکثر این هواپیماها بالا است و به همین دلیل بسیاری از کشورها اجازه ورود این هواپیماها را به حریم هوایی خود نمی دهند.

لذا متاسفانه در کشور ما تمرکز و تخصصی در حوزه حمل و نقل هوایی وجود ندارد و ظرفیت حمل بار هوایی در کشور بسیار پایین است. مثلا  در حوزه گوشت حداقل باید هواپیمای ۵۰ یا ۱۰۰ تنی این کار را انجام دهد؛ اما مگر چه تعداد هواپیمای ۵۰ و یا ۱۰۰ تنی در کشور وجود دارد؟ این در حالی است که در حال حاضر کشور با کسری ناوگان هوایی در حوزه مسافر و بار روبه رو است.

فقدان فرودگاهی تخصصی در کشور برای حمل بار

وی با اشاره به فقدان فرودگاه تخصصی در کشور برای حمل بار گفت: با توجه به اینکه هواپیماهای حمل بار پهن پیکر بوده به فرودگاه تخصصی با استاندارد ترافیک استاندارد خدمات زمینی و طول باند حداکثری نیاز دارند. این در حالی است که در گذشته فرودگاه مهرآباد به صورت فرودگاه بین المللی فعالیت میکرد و گمرک در آن مستقر بود و بارهای وارد شده را ترخیص می کرد.

پس از آن فرودگاه امام خمینی شروع به کار کرد اما این فرودگاه به  صورت کامل تامین کننده نیاز کل کشور نیست. در همین راستا فرودگاه بین المللی پیام که مانیفست ایجاد آن حمل بار هوایی است تاسیس  شد. این فرودگاه علی رغم برخورداری از استانداردهای قابل توجه اما با بی مهری روبه رو شده است. در حال حاضر سه هواپیمای باری در فرودگاه پیام مستقر است که یک هواپیمای آن بین امارات و فرودگاه پیام در  رفت و آمد است. 

تحریم ها مانع از خرید هواپیما برای کشور شده است

 وی با اشاره به تحریمها و آثار آن بر صنعت هواپیمایی گفت: متاسفانه به  دلیل تحریم ها صنعت هوانوردی اجازه خرید هواپیما از هیچ کشوری را ندارد. علاوه بر این هواپیماهایی که در کشور وجود دارد نیاز به تعمیر و نگهداری دارند چرا که قطعات هواپیما تاریخ مصرف دارند و باید تعویض شوند.

توداری در خاتمه درباره عزم دولت برای نوسازی ناوگان هوایی گفت: خوشبختانه خانم صادق وزیر راه و شهرسازی به صورت تخصصی از بدنه وزارت راه و شهرسازی انتخاب شده است و اولین پستی که تغییر دادند رئیس سازمان هواپیمایی بوده است. لذا در بدنه دولت شاهد عزم برای تغییرات هستیم که اثرگذاری این تغییرات وابستگی فراوانی به تحریم ها و شرایط موجود دارد.

ويژه نامه لجستيك و حمل و نقل مجله نگاشته

6 مرداد 1403

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *